به جنگ نه بگوییم.

اول آوریل امسال، صلح شکننده ارمنستان و آذربایجان در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار گرفت. صلح سالیان اخیر که بیشتر شبیه صحنه جنگ بوده است عملا وارد مرحله جدیدی از جنگ شده است. وزارت دفاع هر دو کشور یک دیگر را به اقدامات تحریک‌ آمیز متهم کرده‌اند. باکو مدعی است که نیروهای ارمنی به وسیله توپ و تسلیحات به سمت اراضی آذربایجان تیراندازی کرده‌اند. ارمنستان هم اعلام کرده است که طرف آذری با استفاده از تانک، جنگنده و بالگرد اقدام به حمله به داخل مرز این کشور کرده است. غیر نظامیان و کودکان را کشته است و با تک تیر اندازان خود ساکنان قره باغ را هدف قرار داده است.

منطقه قره باغ یا آرتساخ که در مرز دو کشور واقع شده، اکثریتی ارمنی دارد اما از زمان شوروی سابق تحت کنترل آذربایجان بوده است. در سال 1988(قبل از فروپاشی شوروی) اهالی منطقه در بادخواست جدایی از آزربایجان تجمع کردند و از مسئولان حزب کمونیست جدایی منطقه را از آذربایجان شوروی و الحاق آن را به ارمنستان خواستار شدند. کمی دیرتر در پی این کش و قوسها دولت آذربایجان شوروی دست به انتقام زده از ماه فوریه همان سال کوچ اجباری ارمنی های ساکن اذربایجان و کشتار آنها در سومگایت و باکو و گنجه صورت گرفت.

این رویدادها شعله جنگی را شروع کرد ( که بعضی مفسرین آن را تسریع کننده فرایند فروپاشی شوروی نیز میدانند) که در آن ارمنیان خواستار خودمختاری شدند. در همین سالها شوروی فروپاشید و دو کشور مستقل شدند و جمهوری خودخوانده قره باغ تحت حمایت ارمنستان قرار گرفت. هرچند با مداخله روسیه این جنگ به یک آتش‌بس منتهی شد، اما درگیری هرگز به معنای واقعی متوقف نشده و طرفین هر از چند گاهی وارد درگیری‌های مقطعی نظامی می‌شوند.

در تنش اخیر همزمان ترکیه آمادگی کشورش برای دفاع از برادران ترک خود در آذربایجان را اعلام کرده است؛ و با توجه به تقابل فعلی روسیه و ترکیه بیم آن میرود که گسترش این نزاع دامنه وسیع تری را شامل شود.

در مناقشه فوق گذر زمان با وضعیت بدون جنگ به نفع ارمنستان و به ضرر آذربایجان ارزیابی می شود، لذا بنظر می رسد آذربایجان و ترکیه از وقوع جنگ استقبال میکنند و تحولات منطقه به نوعی است که ناپایداری موجب گسترش بیشتر تروریسم و جنبشهایی نظیر داعش است.

جنگ دو کشور علاوه بر اینکه باعث کشتار و خسارت میشود میتواند با تسری به کل منطقه و ورود بازیگرانی مانند ترکیه و اسراییل و آمریکا و روسیه و ایران موجبات تحولات نامطلوب هم باشد.

به جنگ نه بگوییم.

 

منبع: www.hoosk.net