دکتر جعفر حق پناه عضو شورای علمی موسسه ایراس معتقد است با توجه به شروطی که اتحادیه اروپا برای عضویت کشورها دراین اتحادیه در نظر گرفته و با توجه به روندی که ترکیه در سیاست های داخلی و منطقه ای خود اعمال می کند، به آسانی نخواهد توانست به عضویت این اتحادیه درآید.

دکتر جعفر حق پناه از اعضای شورای علمی موسسه مطالعات ایران و اوراسیا (ایراس) استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو شورای سردبیری نشریه همشهری دیپلماتیک روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه میهمان موسسه ترجمه و تحقیق بود. وی در این نشست علمی به تبیین مسائل مهم در رابطه با انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه و دورنمای سیاسی این کشور پرداخت.

دکتر حق پناه ابتدا ابراز خرسندی کرد که فرصت پیش آمده تا در جمع خوب ارامنه حضور یابد و در خصوص موضوعی صحبت کند که برای آنها حائز اهمیت است. چرا که سال پیشرو سال سرنوشت سازی برای ارامنه و ترکیه محسوب می شود.

این استاد دانشگاه تهران سخنان خود را با تشریح نظام سیاسی حاکم بر ترکیه و روند انتخابات آن کشور ادامه داد و گفت: هدف حزب عدالت و توسعه به سرکردگی رجب طیب اردوغان از ایجاد تغییرات در قانون اساسی ترکیه، افزایش اختیارات ریاست جمهوری که پیش از آن یک پست فرمایشی محسوب می شد می باشد. این حزب در نظر دارد در آینده نزدیک تغییرات گسترده تری در قانون اساسی آن کشور ایجاد کرده و در واقع مجلس ملی آن کشور را از حالت پارلمانی به حالت ریاستی تغییر دهد. البته در این راه کار آسانی در پیش نخواهد داشت؛ زیرا احزاب مخالف دولت به رهبری احمد قلیچدار اغلو بیکار ننشسته و به مقابله خواهند پرداخت.

دکتر حق پناه با تشریح تغییرات انجام گرفته ادامه داد: حکومت و دولت امروز ترکیه با مشکلات داخلی و خارجی بسیاری مانند مسئله کردها، سرنوشت گروه تروریستی داعش، بحران عراق و سوریه، و تنش با دیگر همسایگان خود روبرو است، اما آنچه بیشتر دولتمردان آنکارا را نگران می سازد، فرا رسیدن سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی سالگرد نسل کشی ارمنیان است. زیرا معتقدم در این سال دولت ترکیه زیر فشارهای داخلی و خارجی بسیاری قرار خواهد داشت و سال بسیار سختی در انتظار آن کشور می باشد.

نشست بررسی انتخابات اخیر ترکیه و دورنمای سیاسی آن کشور با پرسش هایی از سوی حاضران ادامه یافت که این عضو شورای علمی ایراس در خصوص پرسشی در مورد دورنمای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت:

به نظر بنده با توجه به شروطی که اتحادیه اروپا برای عضویت کشورها دراین اتحادیه در نظر گرفته و با توجه به روندی که ترکیه در سیاست های داخلی و منطقه ای خود اعمال می کند، به آسانی نخواهد توانست به عضویت این اتحادیه درآید. مهمترین این شروط حقوق اقلیتهای مذهبی آن کشور مانند حقوق کردها،علویها و ارمنیان است که ترکیه با مشکلات عدیده ای در این خصوص روبرو است.

گفتنی است در ابتدای این نشست، ایساک یونانسیان عضو هیئت مدیره و مدیر روابط عمومی موسسه ترجمه و تحقیق هور ضمن خوش آمد گویی به حضار به معرفی دکتر جعفر حق پناه و سوابق علمی وی پرداخت و مختصری از موضوع جلسه سخنرانی را برای حضار و اعضای این موسسه تشریح نمود.

 

منبع: سایت  www.iras.ir