شهر باستانی آنی را مرمت کنید و به ارمنیان بدون ویزا  اجازه ورود دهید.

روزنامه استار(Star) چاپ ترکیه در شماره اخیر خود مقاله ای از رجب گیوول اغلو نویسنده ترک منتشر کرده است که این اظهارات می تواند در نوع خود جالب و متفاوت از سایر مقالات بیشمار دانست که این روزها روشنفکران و متفکرین ترک در خصوص نسل کشی ارمنیان نوشته و به چاپ می رسانند.

در این مقاله گیوول اغلو به مقامات دولتی ترکیه پیشنهاد می نماید شهر باستانی و تاریخی آنی[1] را مرمت کرده و برای ارمنیانی که از ارمنستان به ترکیه مسافرت می کنند تصحیلات ویژه مانند عدم اخذ ویزا اعمال نمایند.

این نویسنده می نویسد:در حال حاضر بدون شناسایی نسل کشی ارمنیان نیز می توان قدمهای مثبتی برداشت و چنانچه این اقدامات ادامه دار باشد می تواند کمک به بهبود وجه خدشه دار شده ترکیه نماید.زیرا تنها صحبت از دردها و مصیبت های روا رفته به شهروندان ارمنی دردی دوا نمی کند و ارمنیان نیز به مانند من و رئیس جمهور ترکیه از شهروندان ترکیه محسوب شده و این کشور متعلق به آنها نیز می باشد.از اینرو من پیشنهاد می کنم:

برای ارمنیانی که از ارمنستان به ترکیه مسافرت می کنند تصحیلات ویژه در نظر گرفته شود وشهر باستانی آنی را مرمت کنند زیرا این شهر علاوه بر آن که برای ارمنیان مقدس است برای ما نیز مهم می باشد.

شهر تخریب شده آنی سالیان درازیست که در مرز ارمنستان و ترکیه به حال خود رها شده و می بایست توسط ما و کمک همه سازمانهای جهانی و متخصصان  بازسازی شود. درهای آنی را باید برای تمام ارمنیان باز بگذاریم تا آنها آزادانه به این شهر اساطیری آمده و تاریخ گذشتگان خود را مرور کنند.و این حداقل کاریست که ما می توانیم انجام دهیم.

 

---------

[1] سال پیش، شهر آنی به عنوان پایتخت ارمنستان برگزیده شد.این شهر 7000 سال قدمت داشته و  به شهر هزارو یک کلیسا مشهور است.این شهر پس از نسل کشی ارمنیان در سال 1915 میلادی از سوی دولتهای ترکیه تخریب شده است.

 

منبع: سایت  www.hoosk.net