به نقل از سایت: www.isna.ir

مراسم بزرگداشت رئیس شاخه ریاضیات فرهنگستان علوم با حضور رئیس فرهنگستان علوم، رئیس انجمن ریاضی، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از استادان و دانشجویان ریاضی و برخی از اعضای جامعه ارامنه ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، دکتر مهدی بهزاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در مراسم بزرگداشت دکتر مگردیچ تومانیان، رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم که عصر پنجشنبه در انجمن دانشگاهیان ارامنه برگزار شد گفت: برای من افتخاری است که امروز در این جمع هستم. همانطور که همه‌ شما شنیده‌اید می‌گویند پشت سر هر مرد موفقی یک زن دانا حضور دارد و بدون شک همسر دکتر تومانیان جزو همان خانم‌های فوق‌العاده‌ است. ایشان همواره از دکتر مگردیچ تومانیان حمایت می‌کند.

چهره ماندگار ریاضی افزود: من ارادت ویژه‌ای به دکتر تومانیان دارم و جا دارد در این جا از موسسه تحقیق و ترجمه هور و انجمن دانشگاهیان ارامنه تهران برای برگزاری این بزرگداشت تشکر کنم.

بهزاد ادامه داد: من دو نشان شایستگی برای نوه‌های دکتر تومانیان، آرن و پولین آورده‌ام که در انتهای مراسم به آن‌ها تقدیم می‌کنم. ما ۴۰ خانه ریاضی در سراسر کشور دارم که تقریبا همه‌ آن‌ها در شهرستان‌ها قرار دارند و در روستاها خانه ریاضیات وجود ندارد؛ برای این که دانش‌آموزان روستایی هم از خدمات خانه‌های ریاضی بهره‌مند شوند با ماشین‌هایی از سوی خانه‌های ریاضیات کادو و کتاب برای روستاها ارسال شد.

این ریاضیدان در ادامه اظهار کرد: طی این روند دانش‌آموزان برجسته‌ای شناسایی شدند که تحت حمایت بنیاد نخبگان قرار گرفتند و به آن‌ها نشان شایستگی اهدا شد. نشانی که به نوه‌های دکتر تومانیان می‌دهم از جنس همان نشان‌ها است.

وی با بیان این که تومانیان به نوعی سفیر علمی میان کشورهای ایران و ارمنستان به حساب می‌آید، افزود: دکتر تومانیان از اولین افرادی بود که به عضویت فرهنگستان علوم درآمد. ما در سال چندین جلسه با اعضای شاخه‌های دیگر علوم پایه فرهنگستان علوم داریم که معمولا دکتر تومانیان آن جلسات را با اقتدار مدیریت می‌کنند.

در ادامه مراسم، دکتر منصور واعظ‌پور، رئیس انجمن ریاضی ایران درباره دکتر تومانیان گفت: دکتر تومانیان از افراد بسیار موثر انجمن ریاضی ایران هستند. انجمن ریاضی ایران، اولین انجمن علمی ثبت‌شده کشور است. این انجمن در راستای پیشبرد ریاضیات فعالیت داشته و نشریات مختلفی را هم منتشر می‌کند. این انجمن امسال پنجاهمین کنفرانس ریاضی را برگزار کرد. این مطالب را برای تعریف از انجمن ریاضی نگفتم بلکه برای این گفتم که بدانید دکتر تومانیان چه فرد موثری در این انجمن بوده است.وی همچنین دو دوره ریاست انجمن ریاضی را بر عهده داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: دکتر تومانیان ۱۱ دوره‌ متوالی عضو شورای اجرایی انجمن ریاضی بودند و از این حیث رکورد دار هستند.

واعظ پور با بیان این که دکتر تومانیان در حوزه مسئولیت اجتماعی نمونه هستند، افزود: یکی از نمونه‌های احساس مسئولیت ایشان مشارکت در طرح اصلاح کنکور است. به همراه دکتر تومانیان طرحی برای اصلاح کنکور تهیه کردیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم‌ و ان‌شاءالله به کمیسیون آموزش مجلس هم تقدیم میکنیم.

در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت رئیس شاخه ریاضیات فرهنگستان علوم، دکتر زارع نهندی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تشکر از موسسه ترجمه و تحقیق هور و انجمن دانشگاهیان ارامنه برای برگزاری این مراسم گفت: مگردیچ تومانیان دوره‌های ابتدایی، متوسطه و دبیرستان را در مدرسه ارامنه جلفای اصفهان گذراند و پس از فارغ‌التحصیلی به مدت یک سال در آن دبیرستان تحصیل کرد. او در سال ۱۳۴۳ که اولین کنکور سراسری برگزار شد در رشته‌ی ریاضی دانشگاه تهران پذیرفته شد. دکتر تومانیان از شاگردان پروفسور فاطمی، هشترودی، اکبرزاده و... بود.

این استاد ریاضی با بیان این که تومانیان در سال ۱۳۴۷ با کسب رتبه دوم از مقطع کارشناسی  ریاضی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد گفت: مگردیچ تومانیان به عنوان مربی و در طرح سربازی در دانشگاه تبریز به تدریس پرداخت و همزمان هم در مقطع‌ کارشناسی ارشد این دانشگاه تحصیل کرد. وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تبریز برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان رفت. تومانیان در سال ۱۹۷۵ دکترای خود را در هندسه دریافت کرد.

زارع نهندی در ادامه به بیان فعالیت‌های دکتر تومانیان در ایران پرداخت و افزود: ایشان پس از بازگشت به ایران استادیار دانشگاه تبریز شد و دوره‌ دکترا و کارشناسی ارشد هندسه را در این دانشگاه پایه گذاری کرد. تومانیان ۱۰ کتاب درسی در حوزه ریاضیات نگاشته است. ایشان با مرکز بین‌المللی عبدالسلام در ایتالیا نیز همکاری داشته‌اند.

در ادامه، دکتر هادی زارع، دانشیار دانشگاه تهران و از شاگردان سابق مگردیچ تومانیان درباره وی گفت: در زمانی که من دانشجوی لیسانس بودم آرزو می‌کردم که شاگرد دکتر تومانیان باشم. از سال ۸۱ تا ۸۳ در دانشگاه تبریز افتخار شاگردی ایشان را داشتم.

وی افزود: به عنوان یک شاگرد از ایشان ریاضیات زیادی آموختم اما همیشه شاه‌بیت سخنان من درباره وی منش خوب ایشان است.

زارع ادامه داد: از آنجایی که ایشان در سال ۱۹۷۵ از دانشگاه ساوتهمپتون فارغ‌التحصیل شدند و تورم آکادمیک هم وجود نداشت، می‌توانستند در بهترین دانشگاه‌های جهان تدریس کنند، اما در دوران انقلاب فرهنگی و دوره‌ی جنگ کشور را ترک نکردند و عمر خود را وقف آموزش ریاضی در ایران کردند. ایشان بی‌پروا به دفاع از حقوق فارغ‌التحصیلان می‌پردازند و با آن چه آینده علمی کشور را تهدید می‌کند مقابله می‌کنند.

در بخش دیگری از این مراسم، ژیرایر خسرویان، عضو سابق شورای خلیفه‌گری ارامنه تبریز با ابراز خوشحالی از فراهم شدن فرصتی برای بیان صفات دکتر تومانیان گفت:  دکتر تومانیان در سال ۴۸ وارد تبریز شدند و همان سال‌های اول و پس از شناخت مدرسه ارامنه به آموزش ریاضی کمک کردند بعد از مدتی از طرف جامعه ارامنه شناخته شدند و به مشکلات ارامنه رسیدگی می‌کردند.

وی افزود: دکتر تومانیان در تنظیم مقررات احوال شخصیه ارامنه و تصویب آن توسط پیشوای مذهبی در بیروت مشارکت فعالانه داشتند. بعد از انقلاب به دلیل عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان غیرارمنی و جداسازی دختران و پسران تعداد دانش‌آموزان ارمنی تقلیل یافت و مدارس در شرف تعطیلی قرار گرفتند با پیگیری‌های ایشان امکان تداوم فعالیت‌ این مدارس فراهم شد.

در ادامه دکتر مگردیچ تومانیان با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری این‌ مراسم، حضار و اعضای گروه کر که در بخشی از مراسم چندین سرود اجرا کردند گفت: ما دانشمندان ایرانی ارمنی زیادی داریم. نخستین بانوی فیزیکدان ایرانی، نویسنده اولین کتاب ریاضی جدید به زبان فارسی و پدر رباتیک ایران همگی از دانشمندان ارمنی ایرانی هستند.

وی سپس به بیان بخش دیگری از خدمات ارامنه ایرانی و خارجی به علم پرداخت.

در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت دکتر مگردیچ تومانیان که با همکاری موسسه تحقیق و ترجمه هور و انجمن دانشگاهیان ارامنه تهران برگزار شد، کارن خانلری، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیار مفتخرم که در این جلسه باشکوه حضور دارم. سخنرانان مراسم درباره وجوه مختلف این انسان بزرگوار به خوبی صحبت کردند. فکر می‌کنم روح تمام این دانشمندان ارمنی‌ ایرانی‌ که دکتر تومانیان از آنها یاد کردند، در این جا حضور دارد. ارامنه در هر عرصه‌ای اعم از علمی، صنعتی و ورزشی و حتی در صحنه جنگ مجاهدت‌های زیادی برای این کشور کردند.