به نقل از سایت: www.irna.ir

مکثی کوتاه می کند و آنطور که بخواهد دقیق تر مطلب را به مخاطبانش برساند ادامه می دهد: 10 سال از پایان اسارتم گذشت و به ایران آمده بودم که وقتی به خاطرات دوران اسارت فکر می کردم تازه بیشتر یادم می آمد در کنار هموطنان مسلمانم در اردوگاههای عراق به عنوان امانتی در دست همسنگرانم و مراقبم بودند.

«باگرات کشیش آبنوسی» یکی از 30 آزاده ارمنی ایرانی است که سال ها اسارت در اردوگاههای عراق را در جریان هشت سال دفاع مقدس تجربه کرده؛ حالا که در مراسم تجلیل از آزادگان ارمنی به جایگاه دعوت شده تا از خاطراتش بگوید آنقدر صمیمی صحبت می کند که سکوتی فراگیر فضای کل سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای شفق را تسخیر کرده و همه سراپا گوش شده اند.

روایتش را اینچنین ادامه می دهد: تنها ارمنی گروه 29 نفره ای بودم که به اسارت عراقی ها درآمدیم؛ لباس مناسبی نداشتیم و راحت می شد صلیبی که در گردنم آویزان بود را دید.

«صلیبم در نظر بعثی ها که برای بازجویی می آمدند خیلی جلب توجه می کرد و وقتی یکی از سربازان عراقی به سمتم آمد چند کشیده به من زد و گفت: تو مزدور هستی؛ من پاسخ دادم: ما نیازی به مزدوری نداریم؛ در این هنگام صلیب را کشید و قصد داشت آن را پاره کند که فرمانده اش نگذاشت».

آبنوسی افزود: سرباز بعثی به من توهین می کرد و می پرسید مگر نمی گویند ایران کشوری اسلامی است و کشورهای دیگر کافر هستند که من به آنان می گفتم شما چطور این را می گویید در حالی که پیروان ادیان مختلف در ایران زندگی می کنند؛ چند صد هزار نفر اقلیت های دینی در ایران هستند.

این آزاده ارمنی ادامه داد: سرباز عراقی دوباره خشمگین شد و صلیب را از گردنم کشید و شکست.

وی اظهارداشت: بعد از آن رفقای مسلمانم در اردوگاه برایم از چوب صلیب درست کردند و به من گفتند که این را به عنوان یادگاری داشته باش.

آبنوسی گفت: همیشه از دوستانم سپاسگزار بودم که مرا سالم به کشور بازگرداندند و آنقدر به من حسن نیت داشتند.

وی افزود: همه از هر دین و مذهب هموطن هستیم، به یکدیگر احترام می گذاریم و در کنار همدیگر زندگی خوب و شیرینی می سازیم.

این آزاده ارمنی گفت: باید بگویم که در کنار برادران مسلمانمان همیشه خوب بوده ایم.

وی همچنین در انتها سعی کرد جملاتش را با لحن متفاوتی به زبان بیاورد و تاکید کرد: ما همه یکی هستیم و زنده باد ایران.

26 مرداد 1369 نخستین گروه از آزادگان هشت سال دفاع مقدس پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق به میهن اسلامی بازگشتند.

 

به گزارش ایرنا ویژه برنامه «الماس های درخشان» به پاس پاسداشت مجاهدت و دلاوردمردی های آزادگان ارمنی عصر سه شنبه (23مرداد) برگزار شد و آزادگانی چون آرمان بندری، ایواز خداوردیان، سارو یعقوبیان، البرت استپانیان، الکساندر کاسباریان، هوانس عزیزیان، رایموند گریگوریان، سیمیک وارطانیان، باگرات کشیش آبنوسی، وازگن ولدی، الکس در هاروتونیان، امیل گریگوریان و هاسو کشیشی دانیالیان (جانباز 70درصد) حضور داشتند.

این مراسم با مشارکت و همکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران، جشنواره سینمایی عمار، موسسه پیام آزادگان و نیز شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال کشور برگزار شد.

این ویژه برنامه با سایر برنامه های مرسوم و قدردانی کلیشه ای تفاوت داشت، ویژه برنامه ای بود که به آزادگان ارمنی اختصاص داشت، مجری برنامه نیز برخلاف پوشش رسمی برای یادآوری دوران اسارت، لباس اسرا در هشت سال جنگ تحمیلی را به تن داشت. 

ویژه برنامه «الماس های درخشان» با اجرای سرود ملی توسط گروه موسیقی ارتش آغاز و سپس دو تن از ارامنه از کلیسای مریم مقدس، دعای ربانی را خواندند که با آغاز این دعا همه، ارمنی و مسلمان از جایگاه خود برخاستند و مسیحیان با این دعا همصدا شدند.

 

کشیش هاکوپ کشیشیان عضو شورای خلیفه گری تهران در این آیین با ابلاغ درود به همه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اظهارداشت: افتخار می کنیم ما ارامنه نیز در کنار سایر هموطنان دوشادوش، در روزهای دشوار جنگ تحمیلی برای دفاع از وطن و تمامیت ارضی کشور دین خود را ادا و در این راه شهدای گرانقدری را تقدیم کردیم.

وی افزود: در طول هشت سال جنگ تحمیلی ارامنه ایرانی بیش از 17هزار رزمنده تقدیم ارتش جمهوری اسلامی کردند که اکثر آنان در خط مقدم جبهه حضور یافتند و شهید، ایثارگر، آزاده و مفقود تقدیم کردند.

عضو شورای خلیفه گری تهران با اشاره به اینکه آزادگان ارمنی طی دوران اسارت در کنار دیگر برادران خود از هیچ گونه جانفشانی و از خود گذشتگی در راه حفظ تمامیت ارضی کشورمان دریغ نکردند، اظهار داشت: امروز بسیار خرسندیم که در این آیین از آزادگان ارمنی تجلیل می شود.

کشیشیان گفت: ارامنه ایران به عنوان بخشی از ایرانیان در طول تاریخ بخصوص در روزهای انقلاب و سال های بعد از آن در تمام مراحل دوشادوش خواهران و برادران مسلمان حضور داشته اند و برای امنیت میهن عزیزمان سخت کوشیده اند. 

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری چنین آیین هایی برادری و همدلی بیشتر در مسیر اتحاد ملت ایران برای مقابله با دشواری ها و دشمنان تقویت شود.

 

به گزارش ایرنا در این مراسم همچنین امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران به بیان خاطراتی پرداختند.

امام جمعه موقت تهران گفت: دوران اسارت یکی از بارزترین صحنه های وحدت ملت ایران است، تمامی قومیت ها، مذاهب و ادیان در کنار یکدیگر در اوج صمیمیت در مقابل دشمنی مانند صدام از تمامی ارزش ها دفاع کردند. 

وی با بیان خاطره ای از یکی از خانواده های اسرای ارمنی گفت: یکی از آزادگان ارمنی که به میهن بازگشت در خدمت پدر بزرگوارشان به منزل ما در قزوین آمدو از تلاش ارزشمند برادران دیگر و نیز نقش برادرم ( سید علی اکبر ابوترابی فر مشهور به سید الاسرا) در خدمت اسرا تعریف کرد.

ابوترابی فرد افزود: پدر آزاده ارمنی گفت که خداوند قبل از آنکه انسان را خلق کند پیامبرش حضرت آدم را خلق کرد و حضرت آدم برای مدیریت و هدایت انسان آفریده شد، بعد جامعه انسانی شکل گرفت؛ خداوند، همان خدایی است که قبل از اینکه فرزندان ما ( در هشت سال دفاع مقدس) اسیر شوند فرزند شما را در اسارت قرار داد تا برای فرزندان اسیر ما معلم و رهبر باشد، این نگاه و ارتباط پیوند استوار رمز موفقیت آزادگان در دوران اسارت است.

 

امیر دریادار سیاری نیز به ذکر خاطره ای از آزادگان ارمنی پرداخت و اظهارداشت: ارمنی اسیر شده بود، نیروی عراقی اقدام به شکنجه و کتک زدن او می کرد، فرمانده اش به او اعتراض کرد و نیروی عراقی گفت که باید او را بزنم زیرا او به امام توهین نمی کند، آنقدر او را می زنیم که توهین کند.

وی افزود: این نیروی عراقی به کار خود ادامه داد و اسیر توهین نکرد، فرمانده گفت که این فرد ارمنی است، توهین نمی کند؛ ما چنین آزادگانی در هشت سال دفاع مقدس داشتیم، از خودگذشتی و ایثار آنان باعث پیروزی شد و آنان افتخارات کشور و انقلاب هستند. 

 

برپایه آمارها جامعه ارامنه کشور در طول هشت سال دفاع مقدس 74 شهید نظامی و غیرنظامی که پیکر چهار تن از آنها هنوز مفقود است و 143 جانباز و آزاده تقدیم میهن و انقلاب اسلامی کرده اند.

حدود 42 هزار نفر در کل جنگ هشت ساله اسیر شدند که از این تعداد 30 نفر ارمنی بودند.